Saturday, February 20, 2010

SOALAN-SOALAN KUIZ MINGGUAN ( UMUM )-SEMUA GURU DAN PELAJAR

1. Nyatakan Tarikh Kelahiran Junjungan Besar Nabi Muhammad ?
2.Bagaimanakan sambutan Alam Semesta dan Makhluk Allah semasa kelahiran Nabi Muhammad ?
3.Huraikan peristiwa yang berlaku semasa kelahiran Nabi Muhammad?

1 comment:

  1. SITI FATIMAH BT ZAINAL ABIDIN(4SCN)
    >fatinaru_94<

    Bismillahirrahmannirrohim...

    1.-Di Mekkah,pd hari Isnin,12 Rabiulawal(20 April 571M) atau
    -Pd hr Isnin 12 RabiulAwal Thn Gajah atau mengikut ahli sejarah 50 hari slps priestiwa tentera gajah Nabi Muhammad dilahirkan.

    2.-Fajar mentari yang menyingsing bagi menyingkap pagi yang paling suci tetapi dikatakan kelahiran Nabi di penempatan Bani Hashim di Mekah itu terdapatnya sinar yang begitu menerangi sehingga ke pelosok negeri.

    3.-Lahirnya bersama chaya mnerangi mahligai-mahligai kota Syam,mruntuh tembok keangkuhan maharaja,empat belas tiang anjung Kisra Parsi retak semuanya,api sembahan Majusi terpadam secara tiba-tiba,gereja-gereja sekitar Tasik Sawah roboh juga,bintang bersinar mmbri tanda,pendeta Yahudi seraya berkata,"Bintang Ahmad muncul di langit". atau
    -Dinding istana Khosrow retak dan bbrapa mnaranya runtuh.Api kuil di Parsi padam.Tasik Sawah mengering.Berhala-berhala di Kaabah tumbang.Cahaya dr tubuh Nabi naik ke langit dan mnerangi tmpt2 yg dilaluinya.Anusyirwan & pendeta-pendeta Zarahustra brmimpi yg mnakutkan.Ketika lahir,Nabi suci itu sudah disunat dan pusatnya pun sudah dipotong.Saat lahir ke dunia ,baginda berkata ,"Allahu Akhbar,Alhamdulillah,"Dia lah yg harus disembah siang dan malam.".

    ...sekian trima kasih^^....

    ReplyDelete